Ondernemers prijzen ambassadenetwerk vooral om persoonlijke inzet

30-01-2019

Ondernemers die zaken doen in het buitenland en gebruik maken van het Nederlandse ambassadenetwerk beoordelen die hulp met een 9,3. Dat bleek vandaag bij de uitreiking van de Ambassadeprijs 2019. Winnaar werd het consulaat-generaal in Ho Chi Min als meest genomineerde post. Op de tweede plaats eindigde de post in Riyad.

 

Persoonlijke inzet en proactief

De Ambassadeprijs is een initiatief van ondernemersorganisaties evofenedex, VNO-NCW en MKB-Nederland en wordt sinds 1983 om de twee jaar uitgereikt. Persoonlijke inzet en een proactieve aanpak worden door de geraadpleegde bedrijven het meest gewaardeerd. Het algemene waarderingscijfer ligt met een 9,3 twee tiende hoger dan in 2017.

 

Contacten en netwerken

Uit het onderzoek blijkt verder dat 84 procent van de ondervraagde ondernemers het afgelopen jaar een beroep heeft gedaan op een ambassade of consulaat. Ondernemers geven aan het ambassadenetwerk met name te gebruiken voor het leggen van lokale contacten, het verkrijgen van marktinformatie, de ondersteuning bij missies en beurzen en netwerkactiviteiten.

 

‘Nu doorpakken’

‘Deze rapportcijfers zijn een uitstekende basis voor de verdere verovering van groeimarkten buiten Europa’, vindt Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW. ‘Met NLinBusiness, Invest-NL en door de uitbreiding van het economische netwerk met extra mensen en Holland Houses brengen we daar nu alles voor in stelling samen met de Rijksoverheid en partners. Nu moeten we doorpakken, want over de grenzen vindt de groei plaats de komende jaren. We moeten daar als Nederland slimmer op inspelen.’

 

88 posten genomineerd

De enquête is ingevuld door bijna 900 ondernemers, die posten in 88 landen hebben genomineerd. De prijsuitreiking door Steven Lak van evofenedex en Hans de Boer van VNO-NCW had vanmiddag plaats tijdens de Bedrijvendag op de jaarlijkse ambassadeursconferentie.