Luchtvaart wil uitstoot verminderen met 35 procent in 2030

03-10-2018

De luchtvaartsector wil de CO2-uitstoot van de internationale luchtvaart vanuit Nederland verminderen met 35 procent in 2030. Dat staat in het actieplan ‘Slim en duurzaam’ van twintig transportorganisaties en kennisinstellingen, waaronder VNO-NCW. De ambitie komt bovenop de uitstootvermindering in het kader van het Europese en het mondiale systeem voor emissiehandel.

 

Vliegroutes

De luchtvaart is wereldwijd verantwoordelijk voor 2 procent van alle CO2-uitstoot. De deelnemers aan het actieplan willen de uitstoot vanuit Nederland op zeven manieren verminderen. Vliegroutes en landings- en startprocedures kunnen worden geoptimaliseerd. Schiphol wil de luchthavengelden deels bepalen aan de hand van de klimaatimpact van vliegtuigen.

 

Betere vliegtuigen

De Nederlandse luchtvaartindustrie en kennisinstellingen zijn betrokken bij de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen, aerodynamische modellen en sterkere en lichtere materialen. Kerosine blijft voorlopig de brandstof voor vliegtuigen, maar die kan duurzaam worden gemaakt van grondstoffen die niet ten koste gaan van de voedselvoorziening, en niet zorgt voor milieuschade.

 

Inzet trein

Alternatief voor vliegreizen tot 700 kilometer kan de trein zijn. Die moet dan wel sneller rijden en beter aansluiten op Schiphol. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn kan de Schipholtunnel deels ontlasten. Ook de reis van en naar het vliegveld kan minder milieubelastend worden gemaakt, onder meer door sneller openbaar vervoer, elektrische leenauto’s en bagage van deur tot deur.

 

Klimaatneutraal

De Schiphol Group wil ervoor zorgen dat in 2030 terminals, kantoren en grondoperatie van alle luchthavens klimaatneutraal zijn. Schiphol zelf draait al op stroom uit windenergie en werkt aan ledverlichting, het uitfaseren van gas en het beperken van het woon-werkverkeer.