Europese Commissie presenteert tweede deel mobiliteitspakket

15-11-2017

Op 8 november 2017 presenteerde de Europese Commissie het tweede deel van het EU-mobiliteitspakket. Het is voornamelijk gericht op het verlagen van uitstootgassen binnen het wegtransport en bevat daarvoor een aantal wetgevende initiatieven.

 

Als het aan de Europese Commissie ligt komen er vernieuwde standaarden die de CO2-uitstoot van nieuwe personen- en bestelwagens vanaf 2020 aanzienlijk moet verminderen. In 2030 moet daardoor het gemiddelde aan CO2-uitstoot 30% lager liggen dan in 2021. Verder zouden overheden eenvoudiger schone voertuigen moeten kunnen inzetten door aanbestedingsprocedures te vergemakkelijken. Het tweede mobiliteitspakket bevat ook voorstellen  voor het gecombineerd vervoer, dat inhoudt dat goederen met meerdere vervoersmiddelen zo efficiënt mogelijk naar de plaats van bestemming worden gebracht. Hiervoor konden vervoerders al aanspraak maken op belastingvoordelen, maar dat wordt nu uitgebreid met andere financiële prikkels en investeringen in multimodale vervoersterminals.

 

Naast het bevorderen van duurzaamheid, kent het EU-mobiliteitspakket een focus op de hervorming van toegang tot de interne markt, wegbeprijzing en bepaalde sociale aspecten. Deze voorstellen zijn in mei 2017 al gepresenteerd en worden momenteel in het Europees Parlement behandeld. De verwachting is dat in de eerste helft van 2018 een derde, en laatste, reeks voorstellen van het EU-mobiliteitspakket zal volgen.

Nieuwsbrief Blik op Europa

Meld u aan voor de maandelijkse nieuwsbrief 'Blik op Europa' met de standpunten van VNO-NCW en MKB-Nederland op actuele EU-dossiers.