Aanbevelingen Nederlandse bedrijven voor realisatie van VN Global Goals

02-09-2016

De acht multinationals van de Dutch Sustainable Growth Coaltion (DSGC) –AkzoNobel, DSM, FrieslandCampina, Heineken, KLM, Philips, Shell en Unilever– pleiten voor integratie van de UN Sustainable Development Goals, kortweg 'de Global Goals', in de langetermijnbedrijfsvoering.

 

Langetermijndenken
De ceo's van de DSGC en van andere Nederlandse ondernemingen spraken erover op een ronde tafel bijeenkomst op 1 september in de Malietoren in Den Haag.

Hugo von Meijenfeldt, Nationaal Coördinator van de implementatie van de Global Goals, gaf tijdens de bijeenkomst aan dat alle 17 doelen van de Verenigde Naties moeten worden nagestreefd door alle bedrijven en sectoren. DSM-ceo Feijke Sijbesma onderschreef dat ook individuele bedrijven een rol hebben in de samenleving. Hij pleitte hierbij voor 'purpose' en meer langetermijndenken en handelen door ondernemers. De ceo's constateerden tot hun vreugde dat veel Nederlandse bedrijven al een of meerdere Global Goals in hun eigen bedrijfsstrategie en duurzaamheidsbeleid hebben verankerd.

 

Aanbevelingen
Na een toelichting van financieel expert Jeroen Kremers, verbonden aan adviesbureau Oliver Wyman, kwamen de aanwezigen tot cruciale aanbevelingen:

  1. integratie van de Global Goals in de bedrijfsvoering van elk bedrijf;
  2. opnemen van de Global Goals en onderliggende thematiek in alle onderwijsprogramma’s;
  3. samenwerken in partnerships,
  4. beprijzen van CO2 en andere negatieve externaliteiten
  5. ontwikkelen van meer financiële instrumenten om grote transities met een lange terugverdientijd te financieren, zogenoemd 'geduldig kapitaal',
  6. een transparante governance structuur voor langetermijninvesteringen.

 

Meer informatie over de UN Global Goals of op Rijksoverheid.nl. Lees ook over de DSGC.