Zomerknallers

Knallen in de zomer en de rest van het jaar op je lauweren rusten is voor veel zomerondernemers niet genoeg meer. Hoe gaan de strandtenthouder, jachthavenexploitant en pretparkuitbater de strijd met de seizoenen aan?

Nederland krijgt deze zomer flink wat toeristen over de vloer. Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) zo'n 2,6 miljoen, vijftigduizend meer dus dan vorig jaar. Die stijging komt voornamelijk voor rekening van mensen uit de buurlanden Duitsland en België.

De verklaring is simpel. In tijden van onzekere economische vooruitzichten houden onze buren hun hand op de knip en zoeken ze hun tijdverdrijf dichter bij huis. Dat biedt kansen voor Nederlandse ondernemers. Want veel van hen zoeken het strand op, kiezen voor een of meer weken watersportvertier of brengen een bezoek aan een van de vele (dag)attracties die ons land rijk is.

Die drie soorten vrijetijdsbesteding hebben één ding gemeen: hun populariteit is sterk afhankelijk van het weer. Want wie wil er nou nat regenen tijdens een zonsessie op het strand of een ritje in een of andere bloedstollende attractie?

Ieder z'n eigen sores. Terwijl de toeristen zich druk maken over de tot nu toe flink tegenvallende zomer en het effect daarvan op hun verblijf, denken de exploitanten van die op het oog zo zomerse bedrijven al na over mogelijkheden om de winter door te komen. Want in een korte periode je hele jaarinkomen verdienen, is voor veel zomerondernemers niet meer genoeg.





Naam: Bart de Boer
Bedrijf: Efteling, Kaatsheuvel
Medewerkers: 2.200 waarvan 1.500 vast

'Het is goed dat we het meteen serieus hebben aangepakt'
Het begon met een zeer beperkte winteropenstelling. Maar sinds vorig seizoen is attractiepark De Efteling in Kaatsheuvel het hele jaar open. Zelfs de waterattracties in de buitenlucht. Overigens niet ten koste van alles. 'Als het vriest, dan houdt het op.'

De zomeropenstelling van de Efteling betekende veel kosten voor een betrekkelijk korte periode plezier. En voor de seizoenskrachten hield het in dat er 's winters geen werk was, vertelt Efteling-directeur Bart de Boer. 'Er was destijds zelfs een soort intern uitzendbureau om die mensen ook buiten het seizoen aan het werk te houden. Dat gebeurde met seizoensbedrijven die in een andere cyclus zaten. En dat draaide goed.'

Rond de eeuwwisseling besloot de directie van het bedrijf te breken met de traditie van de wintersluiting. De Winter Efteling was een feit. De beperkte winteropenstelling concentreerde zich rond kerst en oud en nieuw. Een schoorvoetend begin, zegt De Boer daar nu over. Om er direct aan toe te voegen 'dat het goed was dat de zaken gelijk serieus werden aangepakt.' Hij doelt op de grootse opzet van de Winter Efteling. 'Ze hebben zich destijds niet beperkt tot het neerzetten van een paar kerstbomen. De hele Efteling werd tot een winterlandschap omgetoverd. Met grote kampvuren in het park, waar mensen met familie uit het hele land omheen stonden om zich aan te warmen.'

De permanente openstelling kwam met de opening van het Efteling-bungalowpark Bosrijk. Daarmee mikt de Efteling vooral op mensen die te ver van het park wonen voor een daguitje. Het bungalowpark bevestigde het idee dat er een markt is om de Efteling het hele jaar open te houden. De Boer noemt als voorbeeld februari. Die maand was dankzij de krokusvakantie een groot succes. 'Er zijn natuurlijk nog momenten dat het niet loont om de Efteling open te houden. Maar grosso modo hebben we er geen spijt van.'

Voor de parkmedewerkers geeft de jaarrond opening werkzekerheid. Maar qua onderhoud is het er niet gemakkelijker op geworden. 'Vroeger was er alle gelegenheid voor onderhoud. Nu moet dat terwijl het park operationeel is. Daardoor is het nu veel meer een soort openhartoperatie. En dat is nog wel wennen.' Mooi dat een deel van de activiteiten zich tegenwoordig binnen afspeelt. Daardoor is de Efteling minder afhankelijk van het weer. Maar ook veel buitenattracties zijn er op gebouwd om het hele jaar door te draaien. Zelfs een waterattractie als De Vliegende Hollander.

Vorig jaar – het eerste jaar dat de Efteling het hele jaar open was – trok het attractiepark vier miljoen bezoekers. Net zoveel als het jaar ervoor. 'De aanloop is beter gespreid. Hadden we voorheen regelmatig opstoppingen, afgelopen jaar zijn die vrijwel niet meer voorgekomen. De drukte is beter gespreid en dat komt de beleving van de Efteling ten goede.' Wat overigens niet betekent dat de Efteling qua bezoekersaantallen aan z'n taks zit. Vijf miljoen is het streefgetal voor 2020. 'Een deel van de groei zal uit het winterbezoek moeten komen. Hoe we dat gaan promoten?' Grijnzend: 'Dat is geheim!'





Naam: Co Schot
Bedrijf: Marina Port Zélande, Ouddorp
Medewerkers: plusminus 70 (totaal)

'Als je het laken er over trekt, komt er geen hond meer'
Erfpacht, rioolrecht, toeristenbelasting. De kosten van een jachthavenexploitant zijn er de afgelopen jaren niet minder op geworden. Dus moet er wel wat worden verdiend. En dan komt een verlenging van het vaarseizoen vanzelf in beeld, stelt Co Schot, directeur van Marina Port Zélande. Hij bedacht er speciale activiteiten voor om de mensen over de streep te trekken. 'We hebben hier achthonderd ligplaatsen. Al weet je maar 10 procent van de booteigenaren voor die activiteiten te porren, dan heb je er al tachtig.'

Toen hij twintig jaar geleden bij Marina Port Zélande begon, liep het seizoen van 1 april tot 1 oktober. 'Schepen zijn sindsdien groter geworden, de kwaliteit beter. En doordat ze beter bestand zijn tegen de kou, kan er langer worden doorgevaren.' Maar hoe houd je de traditioneel denkende watersporter ook na 1 oktober op of rond het water? De winterzeilwedstrijden die Schot op aangeven van twee enthousiaste zeilers op het menu van de jachthaven zette, bleken een schot in de roos. 'Het leek me gelijk een goed plan. Dan hadden we in elk geval zes gezellige zondagen.'

Het initiatief ging bescheiden van start met vijftien boten. Maar vorig seizoen kwamen er al een keer 185 schepen aan de start. Op een zondagmiddag in november. 'Zie je op een zondagochtend om acht uur al die auto's aan komen rijden. Daar kan ik dan zó van genieten!' Om er direct aan toe te voegen dat het hem ook plezier doet omdat het omzet genereert. 'Alles wat je hier ziet is van ons. Of het nu gaat om de uitbater van het restaurant of de exploitant van de watersportwinkel, de huurders op het haventerrein moeten wel hun kosten zien terug te verdienen. En als je op 1 oktober het laken er over trekt, komt er geen hond meer.'

Het succes van de winterwedstrijden smaakte naar meer. Wat zou het mooi zijn om de mensen al op vrijdag naar de haven te lokken om ze vervolgens het hele weekend vast te houden. Dus kwamen er allerlei andere activiteiten bij. Hij somt een indrukwekkend programma op, met lezingen over het weer, het trimmen van masten, sleutelen bij pech onderweg en eerste hulp bij ongelukken. Tot de trekkers die hij voor de winterprogrammering van Marina Port Zélande binnenhaalde, behoorde de bekende solozeiler Henk de Velde. De Velde deed de haven aan voor een verhaal over zijn zeezeilavonturen.

En Schot blijft nadenken over nieuwe lokkertjes. 'Mannen willen in de winter af en toe hun boot aaien. Vrouwen hebben daar vaak wat minder mee. Samen met een naburig hotel bieden we daarom nu een verwenarrangement aan voor haar. Kan hij lekker aan z'n boot klooien zonder zich bezwaard te voelen. 's Avonds komen ze weer bij elkaar, ze eten wat in het restaurant en overnachten bij de buren (Centerparcs; red.). En tijdens hun verblijf hier lopen ze ongetwijfeld de watersportwinkel binnen en pakken 's middags in het restaurant nog even een uitsmijtertje of een bak erwtensoep. Heeft iedereen het naar z'n zin. Prachtig toch?'





Naam: Guus Kap
Bedrijf: Beachclub Royal, Hoek van Holland
Medewerkers: sterk afhankelijk van de drukte

'Alles is veel meer op het gemak gemaakt'
Strandtenthouder Guus Kap grossiert in eremetaal. Vorig jaar was zijn Beachclub Royal goed voor de titel 'Meest sfeervolle strandpaviljoen van Nederland'. Recent kwam daar de titel 'Beste strandpaviljoen van het jaar 2011/2012' bij. Hij ziet het als beloning voor bijna twee decennia keihard werken. Of de 'winterharde' horecaman verder nog iets te wensen heeft? 'Jazeker. Graag een beetje betere zomers!'

Een ingelijst zwartwitfotootje met daarop een strandtent 'oude stijl' siert de bar van Beachclub Royal in Hoek van Holland. Een subtiele verwijzing naar het verleden. Het maakt ook duidelijk hoe snel tijden veranderen. Samen met een paar compagnons heeft Kap inmiddels bijna de hele strandstrip van de badplaats in handen. Maar hij is nog niet vergeten goed hoe het in 1993 begon. Bescheiden, met snackbar De Papegaai. Een horecagelegenheid die alleen 's zomers open was.

Drie jaar geleden ruimde z'n eerste zaak letterlijk het veld voor de uitbreiding van Beachclub Royal. In tegenstelling tot De Papegaai is dit strandpaviljoen wél het hele jaar open. Dat kan ook gemakkelijk, want 'De Hoek' is de enige badplaats aan de Nederlandse kust waar strandtenten het hele jaar door mogen blijven staan. Overigens, zo verzekert hij, heeft hij de winteropenstelling niet echt nodig om uit de kosten te komen. Het is meer 'om de continuïteit te waarborgen voor de vaste gasten en het personeel.'

Blijkbaar heeft hij een goede keuze gemaakt. De afgelopen jaren groeide het bedrijf tot vier keer de oorspronkelijke omvang. Dat ging overigens niet zonder slag of stoot. 'Je werkt al jaren met een vaste ploeg mensen en in korte tijd komen daar flink wat mensen bij.' Voor Kap betekende het dat het vrijblijvende er van af was. De zaken moesten wel goed geregeld worden. 'Ik heb moeten leren om dingen uit handen te geven. Dingen die ik tot dan toe alleen deed, zoals de marketing. Dat kostte moeite. Maar ik had geen keuze.'

In het hoogseizoen is Beachclub Royal zeven dagen per week open. Genoeg volk dat dan de gang naar het strand maakt: toeristen, dagjesmensen. En ook trouwlustigen weten de weg naar het paviljoen te vinden; het is zelfs een officieel erkende trouwlocatie. 's Winters is de zaak alleen in de weekeinden open. Tenzij er doordeweeks vergaderingen of feesten zijn geboekt. Aan het einde van het zomerseizoen wordt een deel van het exterieur gestript. Maar veel blijft ook staan. 'Vroeger moest je elke dag de stoelen en ligbedden voorzien van kussens en bij eerste bui kon je alles weer binnenhalen. Dankzij voorzieningen als elektrisch bedienbare daken hoeft dat niet meer.'

Kap trekt alle registers open om de klanten in de winter over de drempel van zijn bedrijf te helpen. 'We organiseren activiteiten met live muziek. En we hebben onze chocolademelk-actie. Kunnen de mensen de flyer die ze op het strand uitgereikt hebben gekregen, kosteloos inwisselen tegen een kop warme chocolademelk met slagroom. Met Kerst komen er speciale menu's op tafel. Onze kerstbrunch is inmiddels zo'n begrip dat ie al lang van tevoren uitverkocht is.'
Dit artikel komt uit de print Forum