Voer alleen nieuwe regels in die effectiviteitstest doorstaan

01-06-2016

Ondernemers hebben een broertje dood aan regeldruk – alle verplichtingen die voortkomen uit regelgeving. De Nederlandse overheid werkt al decennia aan oplossingen om hier wat aan te doen. Vooral door het snoeien in bestaande regels. Nuttig. Maar wel achteraf, als ondernemers de pijn van die regels al volop voelen. Jan ten Hoopen, voorzitter van regelwaakhond Actal, pleitte deze week voor het toepassen van impact assessments voor nieuwe regels.

De toets waarvoor Ten Hoopen pleit, moet in beeld brengen wat de gevolgen van de regels zijn, óók voor ondernemers. Daarbij maakt hij geen onderscheid tussen voorstellen van de Nederlandse overheid of van de Europese Unie. Pas als nieuwe regels de test op toegevoegde waarde voor de maatschappij (in termen van effectiviteit) hebben overleefd, mogen ze worden ingevoerd. In het Verenigd Koninkrijk heeft deze aanpak zich al bewezen.

Het is de bedoeling dat de impact assessments worden opgesteld door het verantwoordelijke ministerie. Voordeel van deze manier van werken is dat dit ministerie direct zicht heeft op het effect en de naleefbaarheid van de wet- en regelgeving. En als dat nodig is de regels kan bijstellen, zodat deze (nog) beter aansluiten op de praktijk. Van groot belang is dat er een onafhankelijke instantie komt die een stevige vinger aan de pols houdt. Zodat we zeker weten dat regels er alleen komen als deze echt nodig zijn.