Topceo's bedrijven bespreken groene aanpak

Bedrijven benutten hun macht om de wereld te veranderen. Dat was één van de gezamenlijke conclusies tijdens de lunchbijeenkomst van de Dutch Sustainable Growth Coalition op 6 maart in de Malietoren.

Onder leiding van Bernard Wientjes spraken ruim twintig topmensen uit het bedrijfsleven over hun ideeën voor en ervaringen met duurzamere bedrijfsstrategieën. Paul Polman (Unilever), Ton Büchner (AkzoNobel), Cees 't Hart (FrieslandCampina) en Feike Sijbesma (DSM) gaven uitleg over de toepassing van hun duurzame business-modellen na een inleiding van oud-premier Jan Peter Balkenende. Balkenende is nu partner bij Ernst & Young en concentreert zich op onder meer corporate responsibility.

De uiteenzetting van het viertal, gaf voldoende voeding voor een dialoog tussen ceo's van ondernemingen uit diverse sectoren. Zo is de rol van bedrijven aan het veranderen, concludeerden zij. De maatschappelijke betekenis wordt steeds belangrijker. Bedrijven zijn opener geworden, werken meer samen bij innovatie zowel in de toeleveringsketen als met de klanten. Unilever-topman Paul Polman constateerde dat de aanwezige bedrijven een license to lead willen om de wereld daadwerkelijk te verbeteren. 'We can make it happen.'

De Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) is een initiatief van Unilever, DSM, AkzoNobel, Heineken, Philips, FrieslandCampina, Shell en KLM. Het wordt ondersteund door VNO-NCW en gefaciliteerd door Ernst & Young. De leden van DSGC werken volgens het principe van shape, share en stimulate. Dat staat voor: het ontwikkelen van duurzame bedrijfsstrategieën gericht op het creëren van toegevoegde waarde voor zowel het bedrijf als haar stakeholders (shape), het delen van goede voorbeelden (share) en het aanjagen van het debat (stimulate).

Dit artikel komt uit de print Forum