Paul Polman (Unilever) wil duurzame koers: 'De wereld beter achterlaten'

AkzoNobel, DSM, FrieslandCampina, Heineken, KLM, Philips, Shell, Unilever. Eind januari richtten zeven Nederlandse multinationals de Dutch Sustainable Growth Coalition op. Om duurzame business modellen te ontwikkelen en te delen. Paul Polman, ceo van Unilever: 'Bedrijven moeten het voortouw nemen.'

 

Uw duurzame groeistrategie legt Unilever geen windeieren. Wilt u die voorsprong nu weggeven door uw model te delen?
'Er zijn enorm veel maatschappelijke uitdagingen die we moeten oplossen: we moeten toegroeien naar een nieuw kapitalistisch model, de jeugdwerkloosheid aanpakken, de kloof tussen rijk en arm dichten, voedsel-, water- en energietekorten oplossen en ga zo maar door. Natuurlijk delen we onze r&d niet, maar wat we wél willen, is de beste denkers in het bedrijfsleven, de meest progressieve bedrijven samenbrengen om die problemen op te lossen. De initiatiefnemers van de Dutch Sustainable Growth Coalition zijn stuk voor stuk progressieve bedrijven. We komen allemaal voor op hoge posities in de voornaamste internationale duurzaamheidindexen. Wat we kunnen doen, behalve zelf duurzamer ondernemen, is proberen een kritische massa te krijgen. Meer bedrijven te stimuleren om mee te gaan met ons.'

 

Waarom zou u dat willen? Wat levert u dat op?
'Als één bedrijf iets zegt, wordt dat niet gehoord. Maar als zeven bedrijven ergens aandacht voor vragen, komt de boodschap wel over. En dat is nodig, want voor een duurzame groeistrategie moet de hele keten - van grondstoffenleverancier tot uiteindelijk de consument - meegaan. We moeten coalities vormen met andere bedrijven, overheden en niet gouvernementele organisaties om dat voor elkaar te krijgen. Politieke instellingen zitten vast, kijk maar naar de klimaatconferenties, Doha en de eurocrisis. Bedrijven moeten dus het voortouw nemen. Een enkel bedrijf kan onvoldoende bereiken, dus is het belangrijk dat we bedrijven samenbrengen om na te denken en duurzame modellen te ontwikkelen. Dat stimuleert ook innovatie.'

 

Verschillen bedrijven als Philips en Unilever niet teveel om van elkaar te leren?
'Philips en Unilever verschillen op veel punten van elkaar, maar er zijn ook veel overeenkomsten tussen de bedrijfstakken. Water, energie, grondstoffen: de druk die daarop staat, treft ons allemaal. Of jeugdwerkloosheid en de verschillen tussen rijk en arm. Iedereen weet dat we niet kunnen bestaan als die maatschappelijke problemen niet zijn opgelost.'

 

Wat kunt u concreet van Philips leren? Of van ceo Frans van Houten?
'Eén van de uitdagingen voor Philips is: hoe krijgen we de consument mee, zorgen we dat die zijn gedrag verandert en duurzaamheid beloont? Hoe betrek je de consument bij duurzaamheid? Zorg je dat je ook iedereen in je bedrijf en de keten erbij betrekt? Op dat gebied kan Unilever veel van Philips leren en andersom. Wij hebben daar ook mee te maken.'
'Frans van Houten is vrij nieuw bij Philips, ik heb hem nog maar een paar keer ontmoet. Dus wat ik precies van hem kan leren, weet ik nog niet. Maar ik bewonder zijn gevoel voor sociale verantwoordelijkheid. Daarmee staat hij dichtbij mij en Unilever.'

 

Waar doet u het voor?
'Ik wil de wereld een beetje beter achter laten dan ik haar heb aangetroffen. Ik kan mijn kinderen niet in de ogen kijken als ik niet tenminste heb geprobeerd er alles aan te doen wat ik kan. Dat is mijn verantwoordelijkheid, dat is onze verantwoordelijkheid als bedrijfsleven. Voor mij persoonlijk is dat absoluut de grootste motivatie.'

Dit artikel komt uit de print Forum