Jos Vranken: 'We moeten meer visumkantoren openen in Azië'

Aziaten raken steeds beter bij kas en willen Europa zien. Daar moet Nederland op inspelen, zegt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC Holland Marketing. China is belangrijk, maar kijk ook verder en maak het de toerist zo makkelijk mogelijk.

‘Onderzoek laat zien dat toeristen het meeste geld uitgeven in het land waar ze Europa binnenkomen. De Aziatische markt is steeds belangrijker voor het toerisme. Maar Nederland is voor Aziaten niet het meest voor de hand liggende entreeland in Europa, dat is eerder Frankrijk of Italië.’

Via Nederland
‘Buitenlandse Zaken breidt het aantal visumkantoren in China nu uit van vier naar vijftien. Dat is heel belangrijk omdat Chinezen alleen een visum krijgen als ze het zelf in persoon aanvragen. Hoe makkelijker dat wordt, hoe eerder ze geneigd zijn om via Nederland Europa binnen te gaan. China is een van de grootste groeiers op toeristisch gebied en Chinezen geven ook veel geld uit.’

Constant promoten
‘Met het openen van kantoren in China is het werk niet gedaan. De komende vier jaar stijgt het aantal toeristen uit opkomende markten met 60 procent. Naast China komen ook Indonesië en India op in die regio. Nederland moet hoog op hun wensenlijstje komen. Dat is een kwestie van constant promoten en van investeren in het optimaliseren van procedures.’ 

 

Lees meer over