Verrassend. En soms een beetje vreemd. Zes studenten van de Haagse Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten laten zien wat ondernemerschap voor hen betekent. Deze keer Tommy Smits: ondernemen is geloven.
‘Ik test mijn eigen ondernemerschap uit’, zegt Tommy Smits aan de telefoon vanaf de fiets ergens in Brabant. Hij is begin december met een ‘steen’ van purschuim op een karretje achter zijn fiets op weg van Den Haag naar de prehistorische grafheuvels van het Brabantse Goirle. Het is zíjn invulling van de opgave om ondernemerschap fotografisch in beeld te brengen. Zijn tocht wordt op foto en video vastgelegd door kompaan Bas Kaufmann.
‘Ik heb iets gemaakt en kijk nu wat dat met me doet’, zegt Smits. ‘Ik wil met die steen niet zeggen dat het ondernemerschap een last is, maar het is ook niet makkelijk. Letterlijk: je kunt niet lekker doorfietsen met zo’n ding achter je aan.’
De eerste overnachting brengen ze rillend door in een tentje in Rotterdam. Een lekke band dwingt hen daar te stoppen. ‘Ondernemen is ook zoeken naar problemen. Het is fijn dat we het dieptepunt in het begin hadden. De volgende dag kwam de zon op, plakten we de band en konden we door.’
De reacties onderweg zijn positief. Mensen zijn nieuwsgierig naar het waarom van deze alternatieve carnavalswagen. ‘In Tilburg zag het uitgaanspubliek er vooral een piemel in.’ Het is ook een soort terugkeer naar hun Brabant.