Dít zijn de hoogte- en dieptepunten van Prinsjesdag

20-09-2016

Natuurlijk zijn alle ogen inmiddels gericht op de verkiezingen van 2017. Toch kent de laatste begroting van Rutte II nog opmerkelijke zaken. Forum zet de belangrijkste hoogtepunten én dieptepunten op een rijtje. En namens alle ondernemers ook nog twee welgemeende waarschuwingen aan de politiek.

 

Een nette begroting, met extra  inzet op justitie, veiligheid, onderwijs en een evenwichtige koopkrachtontwikkeling. Maar ook: weinig ambitieus als het gaat om de economie. Dat is – kort door de bocht – de conclusie die ondernemingsorganisaties trekken uit de vandaag gepresenteerde Miljoenennota. Een volgend kabinet moet het fundament dat Rutte II heeft gelegd, gaan gebruiken om écht te investeren in de toekomst van Nederland.

 

Dit zijn de hoogtepunten voor ondernemers uit de begroting:

1. Het kabinet verlost honderdduizend directeur-eigenaren in Nederland van het probleem dat ze geen dividend meer konden uitkeren vanwege hun pensioenverplichting op de eigen balans. Deze pensioenvoorziening kan worden afgekocht tegen een korting van 34,5 procent. Het afgekochte bedrag kan vervolgens weer worden teruggestort in de bv, zodat dga’s hierover geen box 3 heffing hoeven te betalen.

 

2. Goed nieuws is dat de vennootschapsbelasting wordt verlaagd door de eerste schijf van 20 procent tussen 2018 en 2021 stapsgewijs te verlengen van 200.000 euro naar 350.000 euro. Dit is goed voor bedrijven, kleine en middelgrote in het bijzonder.

 

3. Het kabinet trekt vanaf 2017 10 miljoen euro per jaar uit voor intensivering van de handelsbevordering. Daarmee richten overheden en bedrijfsleven een gezamenlijke ‘werkplaats’ in om de voorbereiding, organisatie en follow-up van handelsmissies te verbeteren.

 

Dit zijn de dieptepunten voor ondernemers uit de begroting: 

1. Onbegrijpelijk is de flinke verhoging van de premie die ondernemers moeten gaan betalen voor het gebruik van de Borgstelling voor het MKB (BMKB). Dat beperkt de toegankelijkheid van de regeling, terwijl de BMKB onmisbaar is om bancaire kredietverlening aan het mkb te stimuleren en te ondersteunen. 

 

2. Opnieuw ontbreekt een durfkapitaalregeling die particulieren fiscaal stimuleert om te investeren in het mkb. De eigen vermogenspositie van veel ondernemers is slecht, het aantrekken van risicokapitaal bijna niet te doen. Dat remt hun mogelijkheden om te investeren.

 

3. Ook de progressieve vermogensrendementsheffing die per 2017 ingaat, blijft lastig te verteren. Dat belasting moet worden betaald op grond van rendement dat niet is gerealiseerd, is onjuist.

 

En dit zijn twee welgemeende waarschuwingen voor het kabinet:

1. Nooit eerder moesten we het zo van innovatie hebben als nu. Des te meer reden voor het kabinet om de beperking van de mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) terug te draaien. Ook mag de toegang tot de innovatiebox niet verder worden beperkt dan de OESO voorschrijft. Gelukkig heeft het kabinet wel voldoende budget gevonden om de succesvolle innovatieregeling Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) op het niveau van 2016 te houden. 

 

2. Laat het verkiezingsjaar 2017 geen verloren jaar worden. Er is geen enkele reden dat de politiek niet al zoveel mogelijk een start kan maken met de noodzakelijke investeringen en transities om een beter Nederland te bouwen. Concrete voorstellen daarvoor hebben ondernemingsorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland al voor de zomer gepresenteerd in het programma NL Next Level.