Ambachtslieden willen meestertitel terug

22-09-2011

Een meerderheid van de ambachtelijke branches is geïnteresseerd in (her)invoering van een meestertitel. Dat werd bekend gemaakt tijdens de Nacht van het Ambacht op zaterdag 5 september. ‘Een meestertitel stimuleert de drang om goed te zijn.’

Volgens onderzoeksbureau CINOP versterkt een meestertitel de kwaliteit van onderwijs en opleidingen. Het verbindt vakmensen en bedrijven door een beeld van excellentie te creëren en uit te dragen waar het vak voor staat. Meesterpatissier en tv-kok Rudolph van Veen is één van de eerste meesters in zijn vak. Van Veen: 'Een meestertitel, willekeurig in welk vak, stimuleert de drang om goed te zijn. En wat is er mooier om in het vak – dat je zelf het mooiste vak van de wereld vindt – als excellent te boek te staan?' Op dit moment kent slechts een beperkt aantal branches een meestertitel, maar tientallen overwegen zo'n titel in te voeren.

Minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zag volop mogelijkheden voor de ambachtseconomie. Kamp: 'De ambachtseconomie heeft de komende jaren duizenden nieuwe mensen nodig. De belangstelling voor vakmanschap en kwaliteit neemt toe in Nederland. Dat is een prima ontwikkeling voor vakmensen met talent, want als je ergens echt goed in bent of je zelf ergens in bekwaamt, word je vanzelf belangrijk voor iedereen.'

Volgens Kamp heeft vakmanschap ook alles met ondernemerschap te maken: 'Veel vakmensen zijn ondernemers die het allemaal zelf doen. Ze volgen hun interesses, zijn eigen baas en verantwoordelijk voor hun eigen succes. Ook dat kan een stimulerende factor zijn voor mensen die overwegen in de ambachtseconomie aan de slag te gaan.'

Kamp reikte tijdens de Nacht van het Ambacht aan glasbewerkers Ingrid Cordes en Sylva Kilian van GlasXtra de nieuwste poster van de ‘Ieder zijn vak’ campagne uit. Hierop staan de beide ambachtslieden uit Emmeloord met hun slogan ‘Zonder mij geen spiegelbeeld’. Cordes en Kilian wonnen de juryprijs van de wedstrijd die het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) had uitgeschreven onder ambachtelijke ondernemers. Het HBA begon in juli met de campagne ‘Ieder zijn vak’ om aandacht te vragen voor het dreigende tekort aan ambachtsmensen in Nederland.

www.iederzijnvak.org

Lees meer over
Dit artikel komt uit de print Forum