Ach toe, blijf nog even

Veel te ingewikkeld, dat Nederlands openbaar vervoer. Wil je toeristen verleiden langer in Nederland te blijven en de regio inlokken, dan moet er een Nationale Toeristenpas komen. Goed plan?

 

Wolter Smit, TopdeskWolter Smit | TOPdesk | Delft

'Lijkt me stoer'

 

'Dit klinkt als een zinnig idee. In Oostenrijk heeft elk dal een pas waarmee toeristen de bus kunnen gebruiken en toegang hebben tot toeristische attracties. Lijkt me stoer als je dat in een heel land voor elkaar kunt krijgen. Zo'n pas hoeft technisch niet hoogstaand te zijn, kijk maar naar de museumjaarkaart waar geen chip in zit.'

'We moeten hier zeker niet een paar ambtenaren op zetten. Dat zijn geen verkopers die partijen bij elkaar kunnen krijgen. Laat het maar aan de markt over, bijvoorbeeld aan de jongens en meisjes van de VVV. Wil je dit goed laten werken, dan moet de marketing ook kloppen. Dan is de kans op succes ook groter.'

'De overheid kan via aanbesteding bepaalde partijen, zoals de NS, natuurlijk wel verplichten mee te werken. Hetzelfde geldt voor musea, die van subsidie afhankelijk zijn. Commerciële partijen bepalen dan zelf wel of ze meedoen.'

 

Marcel Beekman, Partycentrum De DeelMarcel Beekman | Partycentrum De Deel | Beek

'Goed voor horeca'

 

'Ideaal voor buitenlandse gasten! Mensen zijn dan niet meer zo gebonden aan de grote steden en kunnen makkelijk het platteland op. Je ziet toch vaak dat toeristen niet verder komen dan de Keukenhof, Amsterdam en Madurodam. Laat ze eens een stuk verder het land in duiken. Nederland heeft genoeg te bieden.'

'Ik zit hier zelf in een prachtig gebied, het Montferland, met leuke wandel- en fietsroutes. Leuk voor de actieve toerist. Meer toeristen verdeeld over het land zou goed zijn voor de horeca- en recreatiesector en zo ook zorgen voor meer banen. Bovendien wordt het drukke Amsterdam ontlast.'

'Je zou zelfs kunnen overwegen om niet-toeristen er gebruik van te laten maken. Als product past het dan prima tussen de ov-jaarkaart en andere voordeelpasjes voor het openbaar vervoer. Maak bijvoorbeeld een tienertoer voor jongeren die Nederland willen zien of gebruik het als pas voor mensen die tijdelijk veel moeten reizen.'

 

Timo de Regt, PDZ UitzendbureauTimo de Regt | PDZ Uitzendbureau | Zaandam

'Handig voor iedereen'

 

'Waarom niet voor ons allemaal? Ik heb zelf recent problemen gehad met mijn ov-chipkaart waardoor ik een nieuwe moest aanvragen. Dus een makkelijke pas lijkt me handig voor alle Nederlanders. Als het kan voor toeristen, kan het ook voor ons.'

'In Barcelona en Parijs bestaat zo'n pas allang, die koop je bijvoorbeeld voor drie dagen. Ik heb zelf een museumjaarkaart en ik merk dat je daardoor makkelijker naar een museum gaat. Dan kom je nog eens in Leiden of Utrecht. Een combinatie van een openbaarvervoerskaart en een museumkaart klinkt prima.'

'Ik lees steeds vaker dat de Amsterdamse binnenstad een soort pretpark wordt. Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling. Ik ben er daarom voorstander van het toerisme uit Amsterdam te halen en buitenlanders de rest van Nederland te laten zien. Ik merk vanuit mijn werk dat ondernemers in andere regio's van het land daar ook behoefte aan hebben.'

Dit artikel komt uit de print Forum