‘Zonder Mexicaanse klanten kunnen wij wel sluiten’

23-11-2016

Ze waren net bezig om het grensverkeer gemakkelijker te maken. Want ze hebben elkaar zo hard nodig, de ondernemers in het Californische Calexico en het Mexicaanse Mexicali. En toen kwam Donald Trump.

 

De grensovergang tussen Mexicali en CalexicoTussen het Californische Calexico en het Mexicaanse Mexicali loopt een hek. Van staal. En 5 meter hoog. Het is niet de beloofde, betonnen metershoge Muur van Donald Trump, maar de afscheiding is onmiskenbaar. ‘Toch zie ik dat hek niet’, zegt Hildy Carillo, directrice van de Kamer van Koophandel in Calexico. ‘Ik zie één economische regio, wij kunnen niet zonder elkaar.’ Daarom zwoegen op dit moment de graafmachines in het woestijnzand langs de grens Calexico-Mexicali. Niet om de muur verder uit te bouwen, maar om een splinternieuwe grensovergang te maken.

 

Sidderen voor Trump

Elke ochtend voor dag en dauw schuiven landarbeiders uit Mexicali langs de huidige grenspassage, om aan de slag te gaan op de akkers in de Imperial Valley. Amerikaanse consumenten reizen zuidwaarts voor drank en medicijnen. En misschien het allerbelangrijkst: producten uit honderden maquiladoras (assemblagefabrieken) reizen noordelijk naar Amerikaanse opdrachtgevers.

Het is die integratie van de regionale economie die veel complexer is dan de campagneretoriek van Trump doet vermoeden. Keihard illegale Latino’s aanpakken? Het zorgt hier voor een siddering omdat iedereen wel ergens Latino-wortels heeft. En morrelen aan vrijhandelsverdrag NAFTA, zoals Trump ook de Trans Pacific Partnership (TPP) wil torpederen? Dat betekent een ramp voor de zustersteden.

 

‘Ik zie één economische regio, wij kunnen niet zonder elkaar’  

   

Zorgen over NAFTA

Batterijen en lampjes liggen opgetast in een winkel op Second Street in Calexico. ‘Landarbeiders gebruiken ze in de vroege ochtend op het veld’, zegt John Seul, een Koreaan die sinds 1977 in de VS woont. ‘Elke week haal ik spullen uit Los Angeles. Alles goedkoop.’ Ook voor deze winkelier bestaat de grens amper: hij voetbalt wekelijks in een competitie in Mexicali.

René Acuña, directeur van de Raad voor Economische Ontwikkeling Mexicali (CDEM), wuift het idee van Trumps Muur lachend weg. Maar over NAFTA is hij minder gerust. Twaalf jaar geleden startte Acuña de lobby voor de grotere grensovergang, omdat de groei van de maquiladoras voor een bottleneck zorgde. ‘Nu is de passage bijna klaar, en dan wordt ineens Trump verkozen voor het Witte Huis!’

Benito Mendez (Sam Ellis): ‘Wij zijn honderd procent afhankelijk van Mexicaanse klandizie’
Benito Mendez (Sam Ellis): ‘Wij zijn honderd procent afhankelijk van Mexicaanse klandizie’
Foto: Edwin Timmer

60.000 banen

Die passage komt er wel. Maar blijft de wederzijdse handel zo bloeiend als nu? Vanuit Mexicali sturen Gulfstream en GKN Aerospace vliegtuigonderdelen de grens over, Kenworth vrachtwagens en Honeywell electronica. Bijna tweehonderd maquiladoras leveren meer dan zestigduizend directe banen. Wie aan die handel morrelt, schaadt Mexicali. ‘Ik moet er niet aan denken’, zegt Acuña.

Die afhankelijkheid is wederzijds, weet KvK-directrice Carillo. ‘Onze winkelstraten bij de grenspassage kunnen niet zonder de Mexicaanse klandizie.’ De oudste kledingzaak van de regio, Sam Ellis, bevestigt. ‘Wij zijn voor honderd procent afhankelijk van Mexicaanse kopers’, aldus manager Benito Mendez. Op zijn beurt heeft hij dertig Mexicaanse verkopers in dienst. ‘Maar zonder die Mexicaanse klanten kunnen wij wel sluiten.’

Zo ziet de grens tussen Calexico en Mexicali er dus uit