Difrax-oprichter Frank Van Eijkelenborg: 'Mijn dochter denkt meer na'

Ondernemen zit vaak in de genen. Ook bij Difrax. Dochter Vivienne van Eijkelenborg nam de zaak in babyproducten in 1999 over. Vader Frank richtte hem in 1967 op. 'Ik deed meer op intuïtie.'

 

Vivienne van Eijkelenborg (41)

'Ik denk dat ik een duidelijke mix ben van mijn beide ouders. Mijn vader heeft lef, mijn moeder discipline. Difrax is begonnen met wattenstokjes. Als mijn vader op maandagochtend met een volle imperiaal het land in reed om ze aan de man te brengen, was mijn moeder vaak het hele weekend bezig geweest om ze in kokers te stoppen. Mijn vader trad meer op de voorgrond, hij zette de belangrijke stappen, kwam ook met nieuwe dingen.'
'Mijn ouders hadden kantoor aan huis. Als ik vroeger uit school kwam, kreeg ik een kop thee van mijn moeder die daarna weer aan het werk ging. Ik hoefde nooit mee te helpen en we gingen ook regelmatig op vakantie. Dat ik bedrijfskunde ging studeren, was mijn eigen keuze. Ik ben pas in het bedrijf gekomen toen ik eind twintig was en weg wilde bij mijn toenmalige werkgever. Ik zei dat ik het hier wel een jaar wilde proberen en ben dingen gaan doen die helemaal niet gebeurden. Cijfermatige analyses bijvoorbeeld; wat leverden de bezoeken van de buitendienst op en konden we geen efficiëntere routes rijden?'
'Mijn vader kocht vooral producten in het Verre Oosten die hij dan hier op de markt bracht. Kwalitatief wel hoogstaand, maar het kon een stuk mooier. Het was allemaal niet zo vernieuwend: beertjes, bloemetjes, hartjes. In de afgelopen tien jaar hebben we enorm geïnvesteerd in productontwikkeling. De Nederlandse markt is met honderdtachtigduizend baby's per jaar eigenlijk te klein om die investeringen terug te verdienen. Ons streven is om tot de top-3 van Europa te behoren. Dat is een bijna beschamende doelstelling want de afstand tot de nummer drie is nog heel groot. Toch geeft het wel richting aan het bedrijf en de tussenstappen komen steeds dichterbij: we leveren inmiddels in 25 landen.'
'Wat mijn vader van die ambitie vindt, weet ik eigenlijk niet. Thuis hebben we het bijna nooit over Difrax. Ik vraag hem niet om advies maar af en toe roept hij dat ik iets wel of juist niet moet doen. Ik denk wel dat mijn vader trots op mij is. Als we een nieuw boekje uitbrengen met onze producten wil hij er wel altijd een stuk of twintig om aan zijn vrienden te laten zien.'

 

Frank van Eijkelenborg (67)

'Dat ze tot de Europese top-3 wil behoren, begrijp ik wel en ik denk dat dat uiteindelijk ook wel gaat lukken. Vivienne heeft hier de boel eigenlijk helemaal omgedraaid. Mijn vrouw en ik gingen minstens eens per jaar naar beurzen in het Verre Oosten en kochten daar onze producten in. Daar hingen we een Difrax-kaartje aan en vervolgens brachten we ze hier op de markt. Mijn dochter gaat hier zelf aan de slag met designers, een artsenpanel en een consumentenpanel. Zo ontwerpt ze nieuwe producten, in nieuwe designs en steeds weer andere kleuren. Die ontwerpen gaan via de computer naar China waar ze het allemaal exclusief voor haar maken.'
'Toen mijn vrouw en ik begonnen, waren er in Nederland nog zo’n 3.500 babyzaken en drogisterijen die zelfstandig konden inkopen. Ahoy organiseerde zeven dagen lang de drogisterijbeurs waar drogisten met hun vrouwen vanuit het hele land in speciale treinen naartoe gingen. Daar stonden wij natuurlijk ook maar daarnaast gingen we bij iedereen afzonderlijk op bezoek. Ik verkocht rechtstreeks uit de wagen. Vaak zei zo'n drogist: zet maar gewoon een doosje neer, dan zien we wel of het wat wordt. Zelfstandige drogisterijen zijn er nauwelijks meer. Eigenlijk zijn er alleen nog ketens over en die zijn groot genoeg om zelf hun inkoop in China te organiseren.'
'Vivienne en ik denken allebei behoorlijk rechtlijnig en we zijn niet bang om beslissingen te nemen. Ik deed meer op intuïtie, zij denkt veel meer na. Een babyfles met een zwarte dop had ik nooit op de markt durven brengen. Zij doet dat wel, maar daar heeft ze dan wel eerst goed over nagedacht. Zij kan ook veel makkelijker delegeren dan ik maar ze heeft dan ook mensen die specialist zijn op hun terrein. Mijn vrouw en ik deden alles zelf tot en met de boekjes met onze producten die verspreid werden door de drogisterijen en in babybladen. Die boekjes maakt Difrax nog steeds maar zien er wel compleet anders uit. Wij lieten precies zien wat we allemaal verkochten, nu gaat het vooral om het overbrengen van gevoel. Er is een hele sociale kant omheen gekomen.'

 

DifraxOpgericht in 1967
Produceert babyartikelen
Omzet geen opgaaf
Medewerkers 35
Vader Frank van Eijkelenborg, oprichter
Dochter Vivienne van Eijkelenborg, eigenaar
www.difrax.com

 

Dit artikel komt uit de print Forum