'Verlos Limburg van de files'

15-07-2019

Limburg is door de centrale ligging een speerpunt van onze economie. Centraal? Jazeker. In een straal van driehonderd kilometer is een afzetgebied met meer dan honderd miljoen consumenten en 200.000 bedrijven. Veel logistieke bedrijven hebben zich gevestigd in Limburg. De sector is hier goed voor ruim 60.000 arbeidsplaatsen, 12 procent van het totaal. Het is dan ook niet gek dat Limburg hoog scoort op (inter)nationale ranglijsten van logistieke hotspots. Dat wil ik graag zo houden.

 

Niet alleen 'soft skills', ook 'hardware'

Het is goed om te zien dat provincie Limburg en de Universiteit Maastricht zich actief inzetten om innovatie in de sector te stimuleren. Met het Brightlands Institute for Supply Chain Innovation wil Limburg haar leidende positie in de logistiek houden en uitbreiden. Maar naast de ontwikkeling van de ‘soft skills’ is het ook nodig om de ‘hardware’, de wegen, van onze provincie optimaal te houden. Limburg heeft zich ontwikkeld tot een logistieke topsector, maar de infrastructuur is daar niet op berekend.

 

Files kosten tientallen miljoenen euro's

De A2, A73 en A67 zijn de slagaders van Limburg én toegangswegen naar het Europese achterland. Dagelijkse files op die wegen kosten het bedrijfsleven jaarlijks tientallen miljoenen euro’s. Het aantal opstoppingen neemt nog steeds toe en de kosten lopen dus op. In het expertisecentrum Infra en Ruimte zijn wij voortdurend bezig om verbeteringen aan het spoor, weg- en waternetwerk te stimuleren, waarbij ook Maastricht Aachen Airport op de agenda staat. Want we hebben multimodale overheidsinvesteringen nodig, zodat Limburg optimaal ontsloten blijft als logistieke topsector.

Dus aan de slag.

 

Giel Braun

voorzitter Limburgse Werkgevers Vereniging