STER afschaffen? Reclamevrije publieke netten slecht idee voor mkb

21-03-2019

We stoppen met reclames op de publieke netten zodat de politiek niet langer last heeft van onzekerheid over deze inkomsten. Dat lijkt de inhoud te gaan worden van de visiebrief van minister Slob over de publieke omroep. OC&W reageert daarmee op de dalende trend die gaande is omdat adverteerders meer online adverteren. Van gemiddeld 200 miljoen daalde de opbrengst naar ruim 167 miljoen vorig jaar, nog altijd een kwart van de begroting van de NPO.

 

Onbenut potentieel op digitale kanalen

Het probleem voor de overheid is duidelijk, maar de oplossing is onbegrijpelijk. Niet alleen omdat Nederlanders er niet op zitten te wachten om extra te gaan betalen voor reclamevrij kijken en de inkomsten voor 2019 alweer een stuk rooskleuriger zijn, maar ook omdat er veel onbenut potentieel ligt op de eigen digitale kanalen van de publieke omroep.

 

Adverteren cruciaal voor startup

Daar komt nog bij dat er een probleem wordt gecreëerd voor het Nederlandse bedrijfsleven. Want adverteren op STER is voor een kleine, innovatieve startup vaak cruciaal om snel op te schalen. Denk bijvoorbeeld maar aan Coolblue, bol.com, Eyelove en Corendon. Niet voor niets komt 75 procent van de STER-klanten uit het mkb.

 

Prijzen voor televisiereclame zal fors stijgen

Als de STER wegvalt, zullen bovendien de prijzen voor televisiereclame fors stijgen. Naar schatting zelfs circa 30 procent. Andere kanalen zijn bovendien minder impactvol, dus ook de effectiviteit daalt. Wat minister Slob vooral zou bereiken is dat het bedrijfsleven naar platforms als Google, Facebook en Alibaba worden gedreven om hun reclamegeld te spenderen. Is dat echt wat de overheid wil?

 

 

Ramona van den Bosch

beleidssecretaris consumentenzaken