‘Snel 200 miljoen binnenharken of een echt duurzame vliegtaks?’

09-07-2018

Hoog tijd voor een vliegtaks, want de luchtvaartsector wordt nu op geen enkele manier belast, in tegenstelling tot andere vervoersmiddelen. Dat is althans de mening van staatssecretaris Menno Snel van Financiën. Maar die klopt volgens mij niet. Want de sector betaalt uitstootrechten –ook een soort belasting– in het kader van het Europes ETS-stelsel. Verder betaalt Schiphol de eigen infrastructuur, terwijl snel-, vaar- en spoorwegen door de staat worden betaald. En de luchthaven levert minimaal 100 miljoen euro dividend voor de schatkist op.

 

Niet minder vliegen

Maar dat is niet eens mijn belangrijkste bezwaar tegen de vliegbelasting die Snel onlangs heeft voorgelegd voor consultatie. Uit onderzoek blijkt dat de vliegbelasting nauwelijks effect heeft op de uitstoot van vliegtuigen. Vliegtuigmaatschappijen kunnen de toeslag namelijk niet doorberekenen aan de passagier vanwege de moordende concurrentie in de luchtvaart. Dus die passagier gaat er niet minder door vliegen. En de sector verliest investeringskracht omdat zij minder op vlootvernieuwing kan inzetten. Het kabinet kan dit punt verzachten door de opbrengst van de vliegbelasting –jaarlijks 200 miljoen euro– te gebruiken voor duurzame innovatie in de vliegerij.

 

Vieze en schone vliegtuigen

Het onderzoek wijst uit dat de vliegtaks nog het meest zinvol is door viezere vliegtuigen te belasten, en niet door het domweg belasten van tickets. Bereken gewoon verschillende luchthaventarieven voor vieze en schone vliegtuigen. Dat is minder omslachtig dan via het belastingstelsel. Het is aan de staatssecretaris om te tonen dat het hem écht om verduurzaming gaat, en niet om het binnenharken van 200 miljoen euro voor de schatkist.

 

Marnix Koopmans

Beleidssecretaris mobiliteit