Project afgeblazen, maar opslag van CO2 moet en gaat door

10-07-2017

De insiders waren niet verrast toen energiebedrijven Uniper en Engie onlangs besloten om het Rotterdam Opslag en Afvang Demonstratieproject (ROAD) voor CO2 af te blazen. Beide bedrijven hebben alles geprobeerd om de eerste grootschalige Nederlandse pilot voor CCS (Carbon Capture and Storage) in leven te houden, maar dat is niet gelukt. Heel begrijpelijk als je ziet dat het bashen van kolencentrales een nationale sport is geworden en zelfs op topniveau wordt beoefend door politieke partijen die acht jaar geleden juist gevráágd hebben aan de energiesector om deze kolencentrales in Nederland te bouwen. Als de license to operate zó onder vuur komt te liggen zijn kapitaalintensieve investeringen niet meer te verantwoorden.

 

Doelstellingen klimaatakkoord

Gelukkig heeft minister Kamp van Economische Zaken, demissionair of niet, direct gemeld niet bij de pakken neer te gaan zitten. Hij gaat andere initiatieven opsporen en stimuleren om CCS in Nederland op gang te brengen. Alle studies wijzen er namelijk op dat alle opties en mogelijkheden ingezet moeten worden om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te halen en een naderende klimaatramp af te wenden. Dus ook CCS. Met zoveel industrie als in Nederland is een goede CCS-infrastructuur een belangrijke (vestigings)voorwaarde voor de toekomst. De industrie zal voorlopig nog CO2 blijven uitstoten, en afvang en opslag daarvan is noodzakelijk om de uitstoot enigszins binnen de perken te houden.

 

Circulaire CO2

Het is daarom heel goed dat het Havenbedrijf Rotterdam het ROAD-project niet als eindstation ziet, en het initiatief neemt voor de opzet van een CCS-netwerk voor het haven-industrieel complex. Mogelijk nog interessanter is dat dit netwerk twee kanten uit kan gaan werken. Het kan worden gebruikt om CO2 op te slaan, maar ook om er weer CO2 uit te halen en daar iets nuttigs van te maken. Bijvoorbeeld syngas, dat kan worden gebruikt als bouwsteen voor diverse producten. Zo is circulaire CO2 misschien dichterbij dan we denken. Geen woorden maar daden dus, om in Rotterdam te blijven. ROAD is voorbij, maar CCS is geen doodlopende weg.

 

Frits de Groot

teamleider Fysieke Omgeving, Milieu en Energie