Investeer nou in een betere verbinding tussen Frankfurt en Amsterdam

15-06-2017

Het lijkt misschien raar voor de voorzitter van VNO-NCW Midden, maar ik wil pleiten voor een betere verbinding tussen Keulen en Amsterdam. Oost-Nederland is namelijk meer dan ‘het achterland van de Randstad’. Het is ook een verbinding vol potentie tussen twee economische centra. Een verbinding die nu te vaak lijkt op een bottleneck.

 

11 miljoen arbeidsplaatsen

Illustratief is de ICE tussen Amsterdam en Frankfurt. Deze hogesnelheidstrein rijdt eens per twee uur en bereikt pas in Duitsland snelheden tussen 160 en 300 kilometer per uur. Op het Nederlandse spoor verstoren vertraagde ICE-treinen het binnenlandse treinverkeer. En toch neemt het aantal reizigers al jaren gestaag toe. De corridor Amsterdam-Arnhem-Frankfurt verbindt 22 miljoen mensen en 11 miljoen arbeidsplaatsen.

 

Baat bij treinverbinding 

VNO-NCW Midden, de provincie Gelderland en de gemeente Arnhem maken zich hard voor een snellere en frequentere treinverbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. Er valt zo in oost en west economische winst te behalen. Tot 2030 groeien de regio’s langs de route met 2 tot 5 procent en de stationsomgevingen met 5 tot 10 procent. Een trapsgewijze aanpak zorgt voor verbeterstappen tegen overzichtelijke kosten. Verbeteringen, bovendien, waarbij ook het binnenlandse treinverkeer baat heeft.

 

Goed voor de economie 

De voordelen van een betere treinverbinding zijn legio. Het biedt een groener alternatief voor de auto en het vliegtuig. Het levert geld op: minder files, meer treinpassagiers. De verbinding tussen de financiële instellingen aan de Amsterdamse Zuidas en de Europese Centrale Bank in Frankfurt verbetert: extra interessant met het oog op de Brexit. En natuurlijk: de aantrekkelijkheid van de regio Arnhem-Nijmegen stijgt. Inwoners aan beide zijden van de grens kunnen in een groter gebied grensoverschrijdend werken en bedrijven kunnen eenvoudiger expertise uit Nederland en Duitsland betrekken.

 

Dus: doen 

Oost-Nederland is niet alleen het achterland van de Randstad maar ook voorland van Duitsland. Waar wachten we nog op?

 

Jacco Vonhof

Voorzitter VNO-NCW Midden