Groningen verdient een snelle trein. Basta!

22-02-2019

160 kilometer per uur ging hij, de trein die onlangs vertrok voor een testrit van Groningen naar Den Haag. Waar je normaal gesproken 2,5 uur over doet, kostte het 2 uur en een kwartier. Uiteindelijke doel is om de rit naar de Randstad 30 minuten korter te maken. Ik ben blij met deze testrit. En de hoogste tijd dat deze treinverbinding aandacht krijgt, als je bedenkt dat er decennia lang is gesteggeld over de Zuiderzeelijn tussen Amsterdam en Groningen. Die lijn is uiteindelijk op een dood spoor terechtgekomen.

 

Groningen vergeten?   

Met grote verbazing lees ik dan ook het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer van staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Hierin pleit ze voor een groot ov-netwerk met betere verbindingen. Als het aan haar ligt, rijdt er in 2040 tussen negen grote Nederlandse steden elke tien minuten een trein. Drie keer raden welke stad ze daarbij vergeet. Inderdaad, Groningen. Nota bene de 5de grootste Nederlandse stad (sinds een gemeentelijke fusie tussen onder meer Groningen en Haren is de gemeente Groningen; red.). Terwijl ze even later wél op het podium in Winschoten stond om de eerste 17 miljoen euro beschikbaar te stellen voor een verbinding met Duitsland: de Wunderline tussen Groningen en Bremen. Gelet op de uitnodiging aan onze nieuwe directeur Ton Schroor, die voorop ging in deze discussie, en aan de burgemeester van Groningen, gaan wij uit van faux pas van onze staatssecretaris.

 

Noorden niet over het hoofd te zien

Want zonder overdrijven is een snellere verbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland een voorwaarde voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat in onze regio. Groningen is een populaire studentenstad, maar jongeren trekken na hun studie weg om elders een baan te zoeken. Een goede verbinding met de rest van Nederland is een stap in de goede richting om ze in de regio te houden. Het openen van het Noorden geeft een boost aan de noordelijke economie en daarmee de rest van Nederland, vooral als je denkt aan de leidende positie die onze regio gaat innemen in de klimaatadaptatie en de energietransitie. Den Haag kan het zich gewoonweg niet veroorloven het Noorden over het hoofd te zien. 

 

Alfred Welink

Voorzitter VNO-NCW Noord