Maatschappelijke impact voorop: hoe met een sociale onderneming maatschappelijke doelen worden bereikt

13 November 2019
Datum:
Woensdag 13 November 2019
Tijd:
11.30 tot 13.00 uur (inloop met koffie om 11.00 uur en aansluitend een broodje)
Locatie:
De Malietoren
Bezuidenhoutseweg 12, 2594 AV Den Haag
Kosten:
Deelname is kosteloos, wel graag aanmelden.

Recent is de 'Social Enterprise Monitor 2019' gepubliceerd. Het onderzoek naar de ontwikkelingen van sociale ondernemingen in Nederland, een initiatief van Social Enterprise NL. Sociale ondernemingen willen problemen in de maatschappij aanpakken en stellen het bereiken van positieve impact op de samenleving voorop.

 

Deze maatschappelijke doelen variëren. De een richt zicht zich op het verduurzamen van internationale ketens, de ander richt zich op het verhogen van sociale cohesie of het verhogen van de arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De monitor geeft inzicht in de kenmerken van de sociale ondernemingen en geeft ook een beeld van de kansen en belemmeringen die sociale ondernemingen zien.

Tijdens de Broodje B bijeenkomst van 13 november willen we stil staan bij het fenomeen 'sociale onderneming' vanuit historisch perspectief en vanuit de huidige praktijk.  

 

Sprekers zijn onder andere:

 
- Jan van der Mast – auteur van het boek 'Jacques van Marken, 'de eerste sociaal ondernemer van Nederland'. Biograaf Jan van der Mast schreef dit boek over Jacques van Marken (1845-1906), die aan de wieg stond van een aantal belangrijke Nederlandse ondernemingen (Nederlandse Gist- en Spiritusfabriek (later onderdeel DSM) en de Nederlandsche Oliefabriek (later Calvé, nu onderdeel Unilever). In het boek wordt beschreven hoe Van Marken tal van initiatieven ontwikkelde gericht op het verbeteren van belabberde werk- en leefomstandigheden van fabrieksarbeiders.  Een interessant historisch perspectief op het fenomeen sociaal ondernemer. 

 

- Mark Hillen – mede oprichter, bestuursvoorzitter en algemeen directeur van Social Enterprise NL en mede auteur van het boek 'Zaken die je raken'.
 

Een praktijk-panel, met ondernemers die specifieke inzet hebben op maatschappelijke vraagstukken, zoals:

 

- Niels van Buren van Swink, een bijzonder internetbureau die op bijzondere wijze bezig is met het 100.000 banen plan

 

- Ann de Jaeger, Head Corporate Affairs, Alpro/Danone over B-corps

 

- Christian van Maaren, oprichter Excess Materials Exchange, een 'datingsite' voor materialen

 
Vragen die centraal staan bij deze Broodje B bijeenkomt zijn:

  • Wat maakt een onderneming een sociale onderneming?
  • Hoe werkt het centraal zetten van de maatschappelijke impact in de praktijk?
  • Hoe kan je vanuit een sociale onderneming de verbinding met de werkvloer en de maatschappij beter organiseren?
  • Welke kansen zijn er voor sociale ondernemingen? En welke belemmeringen komen zij tegen?
  • Hoe passen initiatieven zoals het 100.000 banen plan en B-Corps hierbij?

 

Dagvoorzitter: Aart van der Gaag, Commissaris 100.000 banen in opdracht van VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO.
 

U bent van harte welkom bij deze Broodje B bijeenkomst op woensdag 13 november in de Malietoren. Aanmelden is mogelijk via deze link.